• الصلاة القادمة

    الظهر 18:14

 
news Image
Sep 02 21 at 07:09 PM

سخر النشطاء على مواقع التواصل من قرار حكومة الانقلاب بمصادرة السيارات المركونة أو المهملة بالشوارع والتي مر عليها 6 أشهر.

وكان مجلس وزراء الانقلاب وافق على تعديل بعض أحكام قانون المرور رقم 66 لسنة 1973، بشأن السيارات المتروكة في الشوارع، على أن يتولى قسم المرور المختص بالتنسيق مع وحدات الإدارة المحلية، رفع المركبات المهملة والتي مر عليها 6 شهور بمجرد ضبطها، وتحديد نفقات الرفع والإيداع ليتحملها المالك، وتكون تلك المركبات في حيازة المحافظة من تاريخه.

وافترض رامي ساخرا: "‏ممكن تكون مسافر وسايب عربيتك تحت البيت، ترجع أجازة تلاقي العربية ملك الحكومة اللي حسب القانون الجديد هتصادر العربيات غير المستخدمة 6 شهور. #أزهى_عصور_التهليب".

 

وسخر عمرو: "‏انت متخيل تبقى راكن العربية غصب عنك انها محتاجة صيانة أو شبه ذلك فتلاقي الحكومة بتقولك العربية دي بتاعتي!".

وعن تراكم الضرائب والرسوم على المصريين في ظل الأزمات المتلاحقة، حذر "تيتو": "‏مشروع قانون جديد يٌلزم ملاك السيارات منتهية التراخيص وغير المستخدمة بعدم ركنها بالطريق وإلا يتم تحول ملكيتها للحكومة.. كل واحد يخلي بالة من عربيته بلحة سقف حلقة ساقط وهيبلع أي حاجة".

ونشر مصري صورة لسيارة صغيرة بإحدى الشرفات، وسخر من القرار قائلا: "‏أما تعرف ان الحكومة هتاخد العربية المركونة في الشارع أكتر من 6 شهور".

أضف تعليقك